HISTORIA FIRMY
Skąd wziął się pomysł na firmę?
Na przełomie lat 80. i 90. powstały dwie firmy: KAMA Trade S.C. – Kraków oraz P.W. Wigor Sp. z o.o. – Katowice, które zajmowały się sprzedażą importowanych z Chin produktów. Polacy po długim czasie ograniczonej dostępności podstawowych towarów byli bardzo otwarci na nowe propozycje, i choć import z Azji stanowił wtedy wyzwanie na miarę Dzikiego Zachodu, był to czas wielkich możliwości i wyzwań dla odważnych.
Kama i Wigor działały równolegle – podobne początki, ta sama branża, często ci sami klienci; podobne ścieżki rozwoju. Kiedy w sierpniu 2000 roku zakończył działalność agent handlu zagranicznego, obsługujący obie firmy, trzeba było podjąć decyzję co dalej. Można było wzorem innych firm zamykać się, dzielić czy dokonywać przejęć, można było dalej ze sobą konkurować. My wybraliśmy inną drogę, wyjątkową wtedy na rynku polskim: stworzenie od początku nowej, wspólnej firmy, korzystającej z doświadczeń założycieli. Pilnie opracowaliśmy założenia finansowo-operacyjne działalności KW trade, czyli tzw. biznes plan, który musiał być przekonujący. Po negocjacjach z bankami w zakresie obsługi transakcji zagranicznych i krajowych wybrany został ING Bank Śląski, z którym współpracujemy do dzisiaj. Zaufali nam wtedy, choć projekt był nowatorski – a przykład KW trade był później omawiany podczas wewnętrznych szkoleń jako wyjątkowy przypadek pełnej realizacji założeń biznes planu. Potrzebna była wówczas szalona determinacja, aby wszystko rzucić na jedną szalę, zadłużyć się po uszy, budować rynek na nowo i często spierać się o prawie każdy szczegół organizacji nowej firmy – bo bardzo różne były temperamenty i doświadczenia wspólników. Zawsze jednak ważne było równe traktowanie obu części firmy, co ma wyraz także w jej nazwie: KW trade to właśnie Kama i Wigor razem, a ta wspólna historia datuje się od 6 września 2000 roku, kiedy podpisany został stosowny akt notarialny. Od 20 lat prowadzimy działalność w taki sposób, aby nasi partnerzy mieli pewność, że jesteśmy przewidywalni i godni zaufania.
Czy zakładanie i prowadzenie firmy w czasach transformacji różniło się od teraźniejszości?
Zakładanie firmy wymaga zawsze silnych decyzji, wizji oraz wyraźnego zdefiniowania w jaki sposób chcemy działać. Prowadzenie firmy zawsze wiąże się z dużym ryzykiem, ale jednocześnie z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje handlowe oraz odpowiedzialnością za zespół, za ludzi, bo to oni stanowią największą wartość firmy. Plusem czasów transformacji była większa możliwość wybrania przedmiotu działalności i mniejsza konkurencja, a ogromnym zagrożeniem – niepewność działania. Jednak ryzyko prowadzenia firmy i niepewność zawsze występowało, co widać szczególnie teraz w okresie zagrożenia epidemiologicznego – ale determinacja działań i jedność zespołu zawsze były bezcenne, niezależnie od czasów.
2000
Nasz pierwszy logotyp
2000
Rejestracja znaków towarowych, wyłączność na rynku polskim
2000
Rejestracja znaków towarowych, wyłączność na rynku polskim
2000
Startujemy z zespołem pracowników wywodzących się ze spółek KAMA Trade S.C. – Kraków oraz P.W. Wigor Sp. z o.o. – Katowice.
Aż 25% obecnego zespołu to osoby zatrudnione w pierwszym roku działania firmy – po dwudziestu latach nadal z nami pracują.
2001
Złota Karta „Raportu Branżowego” za fuzję firm
2001
Pierwszy katalog
Nasza oferta zajmuje 17 stron katalogu.
2001
Nasze pierwsze targi Meeting Premiera w Warszawie
2001
Powększamy zespół o nowych pracowników – jest nas już 21
2002
Wprowadzenie pierwszej marki własnej
2002
Spotkanie z Mr Chanem – właścicielem marki Eagle – podczas Międzynarodowych Targów Papierniczych we Frankfurcie
2002
Rozszerzamy asortyment o marki ARK i LANCER oraz CAMAT
2002
Nawiązujemy kontakty z partnerami z Ukrainy podczas Targów branżowych w Kijowie
2002
Nawiązujemy współpracę z firmami MILAN oraz KOH-I-NOOR
2002
Targi Meeting Premiera Frankfurt
Na stoisku OVAL.
2002
Spotkanie integracyjne z partnerami biznesowymi Hotel Stok – 10lat produktów Eagle i Amos
2002
Drugie Targi papiernicze Meeting Premiera w Warszawie
2003
Rozszerzamy naszą ofertę handlową
Kolejny katalog posiada 34 strony.
2003
Otrzymujemy tytuł „Srebrnego Motyla” za owocną i profesjonalną współpracę od grupy Partner XXI
2003
Meeting Premiera w Warszawie
Aukcja obrazów wykonanych techniką Silky Crayons.
2004
Kolejna, trzecia edycja katalogu
Stale się rozwijamy wprowadzając nowe produkty do oferty. Trzecia edycja katalogu zostaje poszerzona do 54 stron.
2004
Gazele Biznesu za 2004
Kolejnymi zostaliśmy wyróżnieni w latach: 2012, 2013 i 2016.
2004
Złota Karta „Raportu Branżowego” za kształtowanie wizerunku firmy i produktów
2004
Rozpoczęcie współpracy z firmą UNIVERSAL Włochy
Wprowadzenie marki CORVINA, UNIX i CARIOCA.
2004
Jeden z pierwszych wyjazdów integracyjnych w Zakopanem
2004
Wisła – Hotel STOK, drugie spotkanie integracyjne z klientami na bazie prezentacji akcji szkoła
2004
Kolejna Złota Karta Raportu Branżowego
2004
Wprowadzenie marki TENFON
2005
Jubileusz 5 lat firmy KW TRADE
Spotkanie z partnerami handlowymi w Hotelu Magellan – WOLBÓRZ. Motto przewodnie: 5-10-15, czyli 5 lat nasze urodziny, 10 lat wyłączności EAGLE i AMOS na rynku polskim, 15 lat na rynku.
2005
Wprowadzenie do oferty automatów stemplarskich
2005
Czwarta edycja katalogu
Wydanie jubileuszowe na 5. urodziny firmy. Katalog w formie segregatora uzupełniony o płytę CD z ofertą asortymentową.
2005
Wyróżnienie od grupy OSAA dla najlepszego dostawcy
2005
Nasze stoisko na targach Meeting Premiera w Warszawie
2007
Kolejne spotkanie z naszymi partnerami w Licheniu
Łączenie spotkań biznesowych z dobrze spędzonym czasem to już tradycja naszej firmy tym bardziej, że swoim wykładem uświetnił je profesor Witold Modzelewski, Prezes Instytutu Studiów Podatkowych.
2007
Tym razem spotkaliśmy się podczas wyjazdu do Tresnej
2007
Wizyta przedstawicieli firmy Amos
Biesiadujemy w tradycyjnej polskiej restauracji.
2008
Wizyta przedstawiciela firmy Eagle w krakowskim biurze
Podpisanie umowy o współpracy.
2010
Powiększamy zespół do 50 pracowników
2010
Integrujemy się w Orlim Gnieździe
2011
Zaangażowaliśmy się w akcję odnowy Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie
2011
Akcja Ekologiczna Klej Amos
Uważamy, że każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda świat wokół nas, dlatego przez swoje decyzje staramy się ograniczyć niekorzystne oddziaływanie na środowisko. Akcja zbiórki pustych tubek po kleju AMOS i wymiana ich na pełne to świetna nauka dla dzieci jak być EKO, czyli odpowiedzialnym za przyszłość.
Zmieniamy opakowania produktów, żeby zmniejszyć ilość użytych w nich materiałów, i rozwijamy segment produktów EKO – jak materiały biurowe wyprodukowane z udziałem słomy i owoców.
2011
I Mistrzostwa Branży Poligraficznej, Papierniczej, Opakowań w halowej piłce nożnej
2012
50-lecie firmy EAGLE
2012
Wyróżnienie od firmy EAGLE
2012
Wizyta w zakładzie produkcyjnym firmy AMOS w Seulu
2012
Rebranding Grand
Marka GRAND towarzyszyła nam prawie od początku istnienia KW trade – a po 10 latach i przy tysiącach oferowanych produktów przyszła pora na jej rebranding. Uporządkowaliśmy asortyment w kategorie, przygotowaliśmy nowy znak oraz grafikę opakowań, i w ten sposób nasza oferta materiałów biurowych zyskała spójny wizerunek.
2012
Wspieramy WOŚP
Wspieramy akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej pomocy od 2010 roku. W 2012 roku mieliśmy swoje stoisko plastyczne w sosnowieckim sztabie i od tej pory co roku kontynuujemy tę tradycję.
- Stoisko plastyczne podczas Finału WOŚP 2012 rok
2013
Stale pracujemy nad formą naszej reprezentacji
2014
Wprowadzenie marki Fiorello
Sukcesywny rozwój oferty szkolnej i kreatywnej skłonił nas do utworzenia nowej marki. Przygotowaliśmy zarys graficzny, a później każdy z pracowników mógł zgłaszać pomysły na nazwę. Zebraliśmy ich kilkadziesiąt, po czym w plebiscycie zapadła decyzja: FIORELLO! Obecnie pod tą marką mamy już kilkaset produktów szkolnych, plastycznych i kreatywnych, a każdego roku pojawiają się kolejne nowości.
2014
Spotkanie wigilijne w Krakowie
Mamy siedziby w dwóch miastach oraz przedstawicieli w całej Polsce, ale przynajmniej raz w roku się spotykamy.
2014
Klej Amos i marka Fiorello partnerem Europejskiego Maratonu Artystycznego
Od 2014 roku wspomagamy edukację osób pracujących z dziećmi partnerując Europejskiemu Maratonowi Artystycznemu, który stanowi innowacyjną formę kształcenia nauczycieli zarówno przedszkolnych jak i wczesnoszkolnych w zakresie nabywania nowych umiejętności m.in. plastycznych.
2014
Mikołaj zawitał do katowickiego biura, żeby rozdać prezenty naszym milusińskim
2014
Wyróżnienie od Sieci Biurowej OSAA za najbardziej atrakcyjny zespół handlowy
2015
Kolejne spotkanie integracyjne w Kroczycach
2015
Rozwój eksportu zaprowadził nas do Meeting Arena we Frankfurcie ze stoiskiem podczas Międzynarodowych Targów Paperworld
2015
Każdego roku udaje nam się spotkać podczas wigilii pracowniczej, tym razem w Katowicach
2015
Po raz kolejny Mikołaj wpadł z wizytą do Katowic
2016
Kolejny raz pojawiamy się z kreatywnym stoiskiem na targach we Frankfurcie
2017
I tym razem nie mogło zabraknąć nas podczas kolejnej edycji targów Paperworld we Frakfurcie
2017
Kolejny raz wsparliśmy WOŚP
2018
Wyróżnienie dla stoiska we Frankfurcie za projekt Katarzyny Koczubiej-Pogwizd
2018
Mamy za sobą już 10 edycji katalogu, a nasz asortyment stale się powiększa, dlatego wsparliśmy go również wydaniem osobnego katalogu z nowościami
2018
Niektórzy na emeryturze – ale spotykamy się nadal
2019
Dołączamy do programu Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej PAH
Chęć pomocy szczególnie dzieciom była nam zawsze bliska. Wspieramy domy dziecka, którym corocznie przekazujemy jako darowiznę artykuły szkolne; rozszerzyliśmy nasze działania, wspierając przez kilka lat szpital pediatryczny w Krakowie-Prokocimiu. Obecnie nasze marki AMOS i FIORELLO wspierają program Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH) – dożywianie dzieci w szkołach i innych jednostkach oświatowych.
2019
Stoisko na targach we Frankfurcie
2019
Po raz 10 wsparliśmy WOŚP
2020
Po 20 latach, w jubileuszowym roku, firma posiada 63 pracowników
2020
Europejski Maraton Artystyczny
Szkolenia dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych, z którymi współpracujemy już od 10 lat.
2020
KW trade Sp. z o.o. przekazuje szpitalom dziecięcym maseczki jako wsparcie w walce z koronawirusem SARS-Cov-2
Hasło, które nam przewodzi, to WSPÓLNIE DLA DZIECI, a jedno z ostatnich naszych działań w tym zakresie to zakup 8000 maseczek jednorazowych i podarowanie ich czterem szpitalom pediatrycznym. Do darowizny dołączyliśmy książki do kolorowania, aby świat dzieci w chorobie stał się nieco bardziej kolorowy.
Jak zmieniła się branża przez 20 lat?
Oceniając działalność z perspektywy 20 lat, możemy przyznać, że firma odniosła sukces. Przeglądamy archiwalny Biznes Plan z 2000 roku i w rozdziale „Analiza rynku – opis branży” znajdujemy uwagę, że Kama i Wigor sklasyfikowane zostały w pierwszej dziesiątce importerów i dystrybutorów polskich. Inne duże, liczące się firmy, które również były wówczas liderami, niestety dzisiaj już nie istnieją albo ich działalność jest zmarginalizowana; natomiast KW trade ma stabilną, uznaną na rynku pozycję zbudowaną przez ludzi nierzadko współpracujących z nami jeszcze za czasów Kamy i Wigoru. Te dwa zespoły plus sukcesywnie dołączający nowi pracownicy stworzyli i nadal tworzą naszą firmę. Niezależnie od sytuacji na rynku zatrudnienia – my zawsze pamiętaliśmy, że podstawą firmy są jej pracownicy.
Co jest największym wyzwaniem na najbliższe lata?
Jeszcze niedawno odpowiedź byłaby zupełnie inna – jednak sytuacja pandemii zmieniła nasze priorytety. Obecnie podstawą naszych decyzji jest utrzymanie stabilnej działalności firmy, zapewnienie przetrwania z pełnym zatrudnieniem. Teraz bardziej niż kiedykolwiek ważna jest dla nas rzetelność i wiarygodność, które w czasie dobrobytu wydają się truizmami, ale w chwili kryzysu pokazują swoją wartość.