HISTORIA FIRMY

Skąd wziął się pomysł na firmę?

Na przełomie lat 80. i 90. powstały dwie firmy: KAMA Trade S.C. – Kraków oraz P.W. Wigor Sp. z o.o. – Katowice, które zajmowały się sprzedażą importowanych z Chin produktów. Polacy po długim czasie ograniczonej dostępności podstawowych towarów byli bardzo otwarci na nowe propozycje, i choć import z Azji stanowił wtedy wyzwanie na miarę Dzikiego Zachodu, był to czas wielkich możliwości i wyzwań dla odważnych.

Kama i Wigor działały równolegle – podobne początki, ta sama branża, często ci sami klienci; podobne ścieżki rozwoju. Kiedy w sierpniu 2000 roku zakończył działalność agent handlu zagranicznego, obsługujący obie firmy, trzeba było podjąć decyzję co dalej. Można było wzorem innych firm zamykać się, dzielić czy dokonywać przejęć, można było dalej ze sobą konkurować. My wybraliśmy inną drogę, wyjątkową wtedy na rynku polskim: stworzenie od początku nowej, wspólnej firmy, korzystającej z doświadczeń założycieli. Pilnie opracowaliśmy założenia finansowo-operacyjne działalności KW trade, czyli tzw. biznes plan, który musiał być przekonujący. Po negocjacjach z bankami w zakresie obsługi transakcji zagranicznych i krajowych wybrany został ING Bank Śląski, z którym współpracujemy do dzisiaj. Zaufali nam wtedy, choć projekt był nowatorski – a przykład KW trade był później omawiany podczas wewnętrznych szkoleń jako wyjątkowy przypadek pełnej realizacji założeń biznes planu. Potrzebna była wówczas szalona determinacja, aby wszystko rzucić na jedną szalę, zadłużyć się po uszy, budować rynek na nowo i często spierać się o prawie każdy szczegół organizacji nowej firmy – bo bardzo różne były temperamenty i doświadczenia wspólników. Zawsze jednak ważne było równe traktowanie obu części firmy, co ma wyraz także w jej nazwie: KW trade to właśnie Kama i Wigor razem, a ta wspólna historia datuje się od 6 września 2000 roku, kiedy podpisany został stosowny akt notarialny. Od 20 lat prowadzimy działalność w taki sposób, aby nasi partnerzy mieli pewność, że jesteśmy przewidywalni i godni zaufania.

Czy zakładanie i prowadzenie firmy w czasach transformacji różniło się od teraźniejszości?

Zakładanie firmy wymaga zawsze silnych decyzji, wizji oraz wyraźnego zdefiniowania w jaki sposób chcemy działać. Prowadzenie firmy zawsze wiąże się z dużym ryzykiem, ale jednocześnie z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje handlowe oraz odpowiedzialnością za zespół, za ludzi, bo to oni stanowią największą wartość firmy. Plusem czasów transformacji była większa możliwość wybrania przedmiotu działalności i mniejsza konkurencja, a ogromnym zagrożeniem – niepewność działania. Jednak ryzyko prowadzenia firmy i niepewność zawsze występowało, co widać szczególnie teraz w okresie zagrożenia epidemiologicznego – ale determinacja działań i jedność zespołu zawsze były bezcenne, niezależnie od czasów.

2000

Nasz pierwszy logotyp

 

 

2000

Rejestracja znaków towarowych, wyłączność na rynku polskim

2000

Rejestracja znaków towarowych, wyłączność na rynku polskim

2000

Startujemy z dwuosobowym zespołem

Pierwszymi pracownikami byli Michał Matuszczyk i Małgorzata Brodziak – oboje nadal z nami pracują.

2001

Złota Karta „Raportu Branżowego” za fuzję firm

2001

Pierwszy katalog

Nasza oferta zajmuje 17 stron katalogu.

2001

Nasze pierwsze targi Meeting Premiera w Warszawie

2001

Powększamy zespół o nowych pracowników – jest nas już 21

2002

Wprowadzenie pierwszej marki własnej

Wprowadzenie pierwszej marki własnej

2002

Spotkanie z Mr Chanem – właścicielem marki Eagle – podczas Międzynarodowych Targów Papierniczych we Frankfurcie

2002

Nawiązujemy kontakty z partnerami z Ukrainy podczas Targów branżowych w Kijowie

2002

Rozszerzamy asortyment o marki ARK i LANCER oraz CAMAT

2002

Nawiązujemy współpracę z firmami MILAN oraz KOH-I-NOOR

2002

2-gie Targi papiernicze Meating Premiera w Warszawie

 

 

2002

Spotkanie integracyjne z partnerami biznesowymi Hotel Stok – 10lat produktów Eagle i Amos

2002

Targi Meeting Premiera Frankfurt

Na stoisku OVAL.

2003

Rozszerzamy naszą ofertę handlową

Kolejny katalog posiada 34 strony.

2003

Otrzymujemy tytuł „Srebrnego Motyla” za owocną i profesjonalną współpracę od grupy Partner XXI

2003

Meating Premiera w Warszawie

Aukcja obrazów wykonanych techniką Silky Crayons.

 

2004

Kolejna, trzecia edycja katalogu

Stale się rozwijamy wprowadzając nowe produkty do oferty. Trzecia edycja katalogu zostaje poszerzona do 54 stron.

2004

Wprowadzenie marki

Wprowadzenie marki

Charakterystyczne długopisy z przezroczystym korpusem od włoskiego producenta.

2004

Złota Karta „Raportu Branżowego” za kształtowanie wizerunku firmy i produktów

2004

Gazele Biznesu za 2004

Kolejnymi zostaliśmy wyróżnieni w latach: 2012, 2013 i 2016.

 

2004

Rozpoczęcie współpracy z firmą UNIVERSAL Włochy

Wprowadzenie marki CORVINA, UNIX i CARIOCA.

 

2004

Jeden z pierwszych wyjazdów integracyjnych w Zakopanem

2004

Wisła – Hotel STOK, drugie spotkanie integracyjne z klientami na bazie prezentacji akcji szkoła

2004

Kolejna Złota Karta Raportu Branżowego

2004

Wprowadzenie marki TENFON

2005

Wprowadzenie marki własnej YELLOW ONE dla papieru fotograficznego

Wprowadzenie marki własnej YELLOW ONE dla papieru fotograficznego

Rozszerzyliśmy ofertę o papiery fotograficzne. Obecnie świetlisty, żółto-czarny logotyp znajdziecie też na wysokiej jakości szafkach biurowych.

2005

Wprowadzenie marki TOOR Electronic pod którą do tej pory proponujemy produkty mechaniczne i elektroniczne

Wprowadzenie marki TOOR Electronic pod którą do tej pory proponujemy produkty mechaniczne i elektroniczne

Aktualnie oferowane  kalkulatory TOOR Electronic są tak dobre  i niezawodne, że udzielamy na nie dożywotniej gwarancji!

2005

Jubileusz 5 lat firmy KW TRADE

Spotkanie z partnerami handlowymi w Hotelu Magellan – WOLBÓRZ. Motto przewodnie: 5-10-15, czyli 5 lat nasze urodziny, 10 lat wyłączności EAGLE i AMOS na rynku polskim, 15 lat na rynku.

2005

Wyróżnienie od grupy OSAA dla najlepszego dostawcy

2005

Czwarta edycja katalogu

Wydanie jubileuszowe na 5. urodziny firmy. Katalog w formie segregatora uzupełniony o dyskietkę CD z ofertą asortymentową.

 

2005

Wprowadzenie do oferty automatów stemplarskich

2005

Nasze stoisko na targach Meating Premiera w Warszawie

2007

Kolejne spotkanie z naszymi partnerami w Licheniu

Łączenie spotkań biznesowych z dobrze spędzonym czasem to już tradycja naszej firmy tym bardziej, że swoim wykładem uświetnił je profesor Witold Modzelewski, Prezes Instytutu Studiów Podatkowych.

 

2007

Wizyta przedstawicieli firmy Amos

Biesiadujemy w tradycyjnej polskiej restauracji.

 

 

2007

Tym razem spotkaliśmy się podczas wyjazdu do Tresnej

2008

Wizyta przedstawiciela firmy Eagle w krakowskim biurze

Podpisanie umowy o współpracy.

 

 

2010

Powiększamy zespół do 50 pracowników

2010

Integrujemy się w Orlim Gnieździe

2011

Zaangażowaliśmy się w akcję odnowy Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie

2011

Akcja Ekologiczna Klej Amos

 

Uważamy, że każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda świat wokół nas, dlatego przez swoje decyzje staramy się ograniczyć niekorzystne oddziaływanie na środowisko. Akcja zbiórki pustych tubek po kleju AMOS i wymiana ich na pełne to świetna nauka dla dzieci jak być EKO, czyli odpowiedzialnym za przyszłość.

Zmieniamy opakowania produktów, żeby zmniejszyć ilość użytych w nich materiałów, i rozwijamy segment produktów EKO – jak materiały biurowe wyprodukowane z udziałem słomy i owoców.

2011

I Mistrzostwa Branży Poligraficznej, Papierniczej, Opakowań w halowej piłce nożnej

2012

50-lecie firmy EAGLE

 

2012

Wyróżnienie od firmy EAGLE

2012

Wizyta w zakładzie produkcyjnym firmy AMOS w Seulu w trakcie Międzynarodowych Targów w Kantonie

2012

Rebranding Grand

Rebranding Grand

Marka GRAND towarzyszyła nam prawie od początku istnienia KW trade – a po 10 latach i przy tysiącach oferowanych produktów przyszła pora na jej rebranding. Uporządkowaliśmy asortyment w kategorie, przygotowaliśmy nowy znak oraz grafikę opakowań, i w ten sposób nasza oferta materiałów biurowych zyskała spójny wizerunek.

2012

Wspieramy WOŚP

Wspieramy akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej pomocy od 2010 roku. W 2012 roku mieliśmy swoje stoisko plastyczne w sosnowieckim sztabie i od tej pory co roku kontynuujemy tę tradycję.

2013

Stale pracujemy nad formą naszej reprezentacji

2014

Rebranding logotypu KWtrade

Rebranding logotypu KWtrade

Byliśmy przywiązani do pierwszego logotypu KW trade, ale przyszła pora na zmianę: po 14 latach wprowadziliśmy nowoczesny, ale uniwersalny znak, który kontynuował ważną dla nas biało-czerwoną kolorystykę, wykorzystując czystą, geometryczną formę.

2014

Wprowadzenie marki Fiorello

Wprowadzenie marki Fiorello

Sukcesywny rozwój oferty szkolnej i kreatywnej skłonił nas do utworzenia nowej marki. Przygotowaliśmy zarys graficzny, a później każdy z pracowników mógł zgłaszać pomysły na nazwę. Zebraliśmy ich kilkadziesiąt, po czym w plebiscycie zapadła decyzja: FIORELLO! Obecnie pod tą marką mamy już kilkaset produktów szkolnych, plastycznych i kreatywnych, a każdego roku pojawiają się kolejne nowości.

2014

Spotkanie wigilijne w Krakowie

Mamy siedziby w dwóch miastach oraz przedstawicieli w całej Polsce, ale przynajmniej raz w roku się spotykamy.

 

 

2014

Klej Amos i marka Fiorello partnerem Europejskiego Maratonu Artystycznego

Od 2014 roku wspomagamy edukację osób pracujących z dziećmi partnerując Europejskiemu Maratonowi Artystycznemu, który stanowi innowacyjną formę kształcenia nauczycieli zarówno przedszkolnych jak i wczesnoszkolnych w zakresie nabywania nowych umiejętności m.in. plastycznych.

 

2014

Mikołaj zawitał do katowickiego biura, żeby rozdać prezenty naszym milusińskim

2014

Wyróżnienie od Sieci Biurowej OSAA za najbardziej atrakcyjny zespół handlowy

2015

Kolejne spotkanie integracyjne w Kroczycach

2015

Wprowadzenie marki Corretto

Wprowadzenie marki Corretto

Długopisy wymazywalne to tak charakterystyczny produkt, że w KW trade zasłużyły na własną markę: napisz, wymaż, popraw!

2015

Rozwój eksportu zaprowadził nas do Meeting Arena we Frankfurcie ze stoiskiem podczas Międzynarodowych Targów Paperworld

2015

Każdego roku udaje nam się spotkać podczas wigilii pracowniczej, tym razem w Katowicach

2015

Po raz kolejny Mikołaj wpadł z wizytą do Katowic

 

2016

Kolejny raz pojawiamy się z kreatywnym stoiskiem na targach we Frankfurcie

2017

I tym razem nie mogło zabraknąć nas podczas kolejnej edycji targów Paperworld we Frakfurcie

2017

Kolejny raz wsparliśmy WOŚP

2018

Wyróżnienie dla stoiska we Frankfurcie za projekt Katarzyny Koczubiej-Pogwizd

 

2018

Mamy za sobą już 10 edycji katalogu, a nasz asortyment stale się powiększa, dlatego wsparliśmy go również wydaniem osobnego katalogu z nowościami

2018

Niektórzy na emeryturze – ale spotykamy się nadal

 

2019

Dołączamy do programu Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej PAH

Chęć pomocy szczególnie dzieciom była nam zawsze bliska. Wspieramy domy dziecka, którym corocznie przekazujemy jako darowiznę artykuły szkolne; rozszerzyliśmy nasze działania, wspierając przez kilka lat szpital pediatryczny w Krakowie-Prokocimiu. Obecnie nasze marki AMOS i FIORELLO wspierają program Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH) – dożywianie dzieci w szkołach i innych jednostkach oświatowych.

 

2019

Stoisko na targach we Frankfurcie

 

 

 

2019

Po raz 10 wsparliśmy WOŚP

2020

Nasza firma zwiększa liczbę pracowników do 63

2020

Europejski Maraton Artystyczny

Szkolenia dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych, z którymi współpracujemy już od 10 lat.

 

2020

KW trade Sp. z o.o. przekazuje szpitalom dziecięcym maseczki jako wsparcie w walce z koronawirusem SARS-Cov-2

Hasło, które nam przewodzi, to WSPÓLNIE DLA DZIECI, a jedno z ostatnich naszych działań w tym zakresie to zakup 8000 maseczek jednorazowych i podarowanie ich czterem szpitalom pediatrycznym. Do darowizny dołączyliśmy książki do kolorowania, aby świat dzieci w chorobie stał się nieco bardziej kolorowy.

 

2020

Jak zmieniła się branża przez te 20 lat?

Oceniając działalność z perspektywy 20 lat, możemy przyznać, że firma odniosła sukces. Przeglądamy archiwalny Biznes Plan z 2000 roku i w rozdziale „Analiza rynku – opis branży” znajdujemy uwagę, że Kama i Wigor sklasyfikowane zostały w pierwszej dziesiątce importerów i dystrybutorów polskich. Inne duże, liczące się firmy, które również były wówczas liderami, niestety dzisiaj już nie istnieją albo ich działalność jest zmarginalizowana; natomiast KW trade ma stabilną, uznaną na rynku pozycję zbudowaną przez ludzi nierzadko współpracujących z nami jeszcze za czasów Kamy i Wigoru. Te dwa zespoły plus sukcesywnie dołączający nowi pracownicy stworzyli i nadal tworzą naszą firmę. Niezależnie od sytuacji na rynku zatrudnienia – my zawsze pamiętaliśmy, że podstawą firmy są jej pracownicy.

2020

Co jest największym wyzwaniem na najbliższe lata?

Jeszcze niedawno odpowiedź byłaby zupełnie inna – jednak sytuacja pandemii zmieniła nasze priorytety. Obecnie podstawą naszych decyzji jest utrzymanie stabilnej działalności firmy, zapewnienie przetrwania z pełnym zatrudnieniem. Teraz bardziej niż kiedykolwiek ważna jest dla nas rzetelność i wiarygodność, które w czasie dobrobytu wydają się truizmami, ale w chwili kryzysu pokazują swoją wartość.